Pioneer–Migrator–Settler, BCG Growth Share, GE/McKinsey si Ansoff’s Growth Matrix

Matrita Pioneer–Migrator–Settler (PMS) este un instrument de analiză strategică focalizat pe gradul de inovație și valoarea distinctă pe care produsele/serviciile o aduc în piață. În comparație cu alte matrice de portofoliu, cum este faimoasa BCG Growth Share Matrix (Matricile BCG) sau GE/McKinsey Matrix, PMS se raportează la alte criterii și poate fi văzut ca un instrument complementar, nu neapărat un înlocuitor al acestora.

1. Scopul principal al fiecărei matrici

Pioneer–Migrator–Settler (PMS)

  • Măsoară nivelul de inovație și valoarea percepută de clienți.
  • Concentrează analiza pe cât de diferențiate sunt ofertele unei companii (Settler = „me too”, Migrator = îmbunătățiri incrementale, Pioneer = valoare inovativa).
  • Accentul este pus pe crearea de „oceane albastre” și evitarea competiției acerbe.

BCG Growth Share Matrix (Matricile BCG)

  • Folosește două axe: rata de creștere a pieței și cota de piață relativă.
  • Împarte portofoliul în: Star, Cash Cow, Question Mark și Dog.
  • Scopul principal: alocarea de resurse financiare și de management, pentru maximizarea rentabilității pe termen lung și scăderea riscului.
  • Accentul este pe poziția competitivă și pe dinamica pieței.

GE/McKinsey Matrix

  • Analizează atractivitatea industriei și forța competitivă a unității de afaceri.
  • Ajută companiile să decidă unde să investească, unde să mențină și de unde să iasă (divest).
  • Poate fi mai detaliată și flexibilă decât BCG, având 9 cadrane (3×3) în loc de 4, pentru a oferi o nuanțare mai fină a poziției pe piață.

Ansoff’s Growth Matrix

  • Concentrează analiza pe dimensiunea produs-piață și prezintă patru strategii de bază: Market Penetration, Product Development, Market Development, Diversification.
  • Abordarea are scopul de a ghida extinderea și creșterea prin noi piețe, noi produse sau combinații între acestea.
  • Pune accent pe direcția de expansiune a companiei, nu neapărat pe nivelul de inovație a produselor (deși apar și aspecte de inovație când vine vorba de product development sau diversification).

2. Cum se diferențiază PMS de alte matrici

Criteriile de clasificare:

  • PMS nu pune accentul pe cota de piață sau pe rata de creștere, ci pe valoarea și unicitatea pe care produsul/serviciul le oferă clienților.
  • Matricile BCG sau GE/McKinsey se concentrează mai degrabă pe parametri financiari și de piață (creștere, profitabilitate, competitivitate).

Obiectivul strategic:

  • PMS dorește să identifice unde stă compania din perspectiva inovației de valoare și unde există potențial de a crea o piață nouă (un „ocean albastru”).
  • BCG ajută la alocarea resurselor și la maximizarea rentabilității, bazat pe cicluri de viață ale produselor și pe competiție.
  • GE/McKinsey evaluează portofoliul de afaceri în funcție de atractivitatea industriilor și poziția competitivă a fiecarei unități.

Focus pe inovație vs. focus pe poziția în piață:

  • PMS de focuseaza pe diferențiere și valoare nouă pentru client:
  • Settlers = produse „la comun” (commodities, me-too).
  • Migrators = produse cu câteva îmbunătățiri.
  • Pioneers = inovații majore, disruptiv sau radical diferit.
  • BCG și GE/McKinsey se focuseaza pe piață: cât de repede crește, cât de mare e cota noastră și cât de profitabilă poate fi acea linie de business.

3. Sinergie și utilizare combinată

Deși au principii de bază diferite, PMS și alte matrici de portofoliu pot fi folosite împreună pentru a obține o imagine mai detaliată:

  • PMS + BCG Growth Share Matrix:

Exemplu: Poți avea un produs considerat „Cash Cow” (în BCG) cu o cotă de piață mare și o piață stabilă, dar care, din perspectivă PMS, ar putea fi un „Settler” (o ofertă ce nu mai inovează).

Decizia strategică ar putea fi să folosești fluxul de cash pentru a investi în noi inovații (sau să menții Cash Cow-ul pentru finanțarea produselor „Pioneer”).

Alt exemplu: Un produs „Star” (în BCG) ar putea fi la granița dintre „Migrator” și „Pioneer” (în PMS), având astfel un potențial ridicat de inovare într-o piață cu creștere rapidă.

  • PMS + GE/McKinsey Matrix:

Exemplu: Dacă atractivitatea industriei este medie, dar produsul este un „Pioneer” (valoare nouă, inovație ridicată), compania poate îndrăzni să intre mai agresiv pe piață pentru a schimba regulile jocului.

Combinând forța competitivă (GE) cu gradul de inovație (PMS), poți înțelege nu doar dacă ai resurse și competențe să reziști într-o piață, ci și cum să devii pionier.

  • PMS + Ansoff’s Growth Matrix:

PMS arată cât de inovatoare sunt produsele curente. Dacă înțelegi că ai multe „Settlers”, dar vrei să le transformi în ceva diferit, poate intri pe căi de Product Development sau chiar Diversification din Ansoff.

Un produs „Pioneer” poate să-ți indice o Diversification (intrarea pe un segment de piață complet nou) sau poate chiar Market Development (același produs inovator, dar extins pe alte piețe).

4. Avantajele folosirii PMS împreună cu alte matrice

  • Viziune integrată

Combini date despre cota de piață, profitabilitate și dinamică a pieței (din BCG sau GE) cu valoarea percepută de clienți și gradul de inovație (din PMS).

Oferă o imagine 360° asupra produselor.

  • Decizii mai nuanțate

Spre exemplu, un „Settler” care este totuși profitabil (Cash Cow) ar putea fi menținut pentru finanțarea investițiilor în zone „Pioneer”.

Evită situațiile în care se renunță prematur la un produs încă rentabil doar pentru că nu este inovator.

  • Aliniere la strategia corporativă

PMS este util mai ales când vrei să eviți competiția directă și să găsești nișe noi (strategia „Blue Ocean”).

BCG/Growth Share, Ansoff sau GE/McKinsey pot îndruma decizia despre cât și unde să investești, având în vedere sustenabilitatea financiară, riscul, atractivitatea piețelor etc.

  • Identificarea lacunelor de competență

Dacă ai o poziție de piață bună (BCG: Star sau Cash Cow), dar ești un „Settler” în PMS, probabil inovația și R&D sunt zone critice de investit.

Dacă ai un potențial de inovație puternic (Pioneer în PMS), dar piața e saturată ori cota ta de piață e scăzută (Question Mark sau Dog în BCG), atunci trebuie investiții și o strategie de creștere mai robustă.

5. Concluzie

PMS (Pioneer–Migrator–Settler) și alte modele de portofoliu (BCG, GE/McKinsey, Ansoff) se concentrează pe dimensiuni diferite, dar complementare:

  • PMS: Gradul de inovație și valoarea oferită – util pentru a identifica și crea oceane albastre și pentru a înțelege dacă portofoliul tău este inovator sau doar „la comun” cu restul pieței.
  • BCG: Poziționarea în funcție de cota de piață și rata de creștere, recomandări privind alocarea de resurse și strategia de creștere sau dezinvestire.
  • GE/McKinsey: O vedere mai detaliată asupra atractivității industriei și forței businessului – susține decizii privind portofoliul la nivel de unități de afaceri sau produse.
  • Ansoff: Oferă rutele de expansiune (noi produse vs. noi piețe).

Prin îmbinarea PMS cu aceste instrumente, companiile pot lua decizii mai bine fundamentate, gestionându-și atât riscurile financiare, cât și capacitatea de inovare. Astfel, se pot crea strategii robuste, care să asigure nu doar profitabilitatea imediată, ci și diferențierea pe termen lung.

Aici gasiti toate articolele noastre